ТБО се увеличава със средно 1,60 лева за град Шумен и с около 12 стотинки за селата
Таксата за битови отпадъци се увеличава за град Шумен със средно 1,60 лева на месец, а за селата в общината – около 12 стотинки месечно, като се има предвид, че от 2011 година не е повишавана таксата. Това съобщиха по време на брифинг в Общината кметът проф. Христо Христов, зам.-кметът „Бюджет и финанси“ Десислава Петрова, зам.-кметът „Европейски политики, екология и туризъм“ Даниела Русева и експерти от отделите „Екология и туризъм“ и „Местни данъци и такса битови отпадъци“, както и директорът на ОП „Чистота“.
За сравнение беше дадена община Велико Търново, която е увеличила цената със 114% за същия период, през който ТБО в община Шумен не е променяна, като предвижда още 26 % за следващата година.
Заместник-кметът Даниела Русева представи завишените количества отпадъци за почистване на улиците спрямо предходната година, като от 330 тона, те са нараснали на 381 тона до 1 декември 2024 година, а нерегламентираните отпадъци са се увеличили от 136 тона на 378 тона. За да се справят с този проблем, е предвидено в план-сметката за другата година да се поставят камери за видеонаблюдение.
При биоразградимите отпадъци има сходна тенденция – от 314 на 376 тона.
Една от поставените задачи е да бъдат закупени нови съдове за отпадъци на стойност 60 хил. лева, които са заложени в план-сметката. Общината планира да премине постепенно към поставянето на подземни контейнери, които събират отпадъците на четири бобъра. Това ще намали разхода на гориво, тъй като ще се извозват по-рядко.
„Ще закупим и кошчета за смет на стойност 60 хил. лева, като в момента от тях нямаме абсолютно никакви – всичко от резерва е изчерпано“, посочи зам.-кметът по „Европейски политики, екология и туризъм“ Даниела Русева. Тя добави, че са предвидени и допълнителни средства за почистване на дъждоприемните шахти, като е необходимо и закупуване на нова съвременна техника, тъй като до момента те се почистват само на ръка. Има необходимост и от уреди – листосъбирачи и от тримери за почистване на растителност. Въвежда се и ежегодното миене на контейнери и улици, като това е необходимо и за справяне с фините прахови частици, поясни още тя.
„Нашата задача като Община е да покриваме разходите, които са необходими, за да почистваме отпадъците. От план-сметката се вижда, че предвидената такса, която трябва да бъде събрана за 2025 година е 10,589 млн. лева. През 2024 година Общината е събрала 7,5 млн. лева от ТБО. Таксата за 2025 година е в по-голям размер от този, който в момента Общината събира, което налага да се преразгледат и промилите за 2025 г., които трябва да начислим върху данъчната оценка на жилищните и нежилищните имоти, за да покрием разходите“, уточни зам.-кметът „Бюджет и финанси“ Десислава Петрова. Тя обясни, че разходът е оправдан за тази такса, тъй като основните причини са повишаване на работната заплата, инфлацията и увеличаването на количеството на отпадъците. Отчетеният разход за трудови възнаграждения на ОП „Чистота“ от 2019 до 2024 година е нараснал три пъти.
Кметът проф. Христо Христов каза, че 1500 контейнера трябва да се закупят за селата и специализирана сметосъбираща техника, за да бъде извършвано почистването от ОП „Чистота“.
Кметът е убеден, че трябва открито да представя пред шуменци каква е ситуацията и проблемите с отпадъците. Според него общинските съветници не трябва да агитират, че решението е неправилно, а да убеждават съгражданите на Шумен, че това е ход в правилна посока.