Защо се налага да се промени ставката за данъка върху недвижимите имоти
През всичките години на своето управление кметът Любомир Христов и ръководството на общинската администрация се стремят към повишаване на данъчните приходи, но не с цената на увеличаване на данъчните ставки, а с провеждане на кампания за много добра събираемост. Това посочи заместник-кметът по бюджет и финанси Татяна Костова в началото на онлайн обсъждането във връзка с необходимостта от изменение и допълнение на Наредбата за определяне на размера на местните данъци на територията на община Шумен. „Това се вижда и от съпоставката със средния процент събираемост за страната – 73,7%. За Община Шумен той е 75,2 % или с близо два пункта по-висок,“ припомни заместник-кметът.
В хода на обсъждането Татяна Костова и директорът на дирекцията по бюджет и финанси Десислава Петрова обясниха защо, въпреки че общинската администрация не предлага повишаване на данъците, се налага промяна в размера на ставката за данъка върху недвижимите имоти в проекта за промяна на наредбата. С протест на Окръжната прокуратура в Шумен от февруари 2020-та беше поискано да бъдат отменени като незаконосъобразни 7 члена от общинската Наредба за определяне на размера на местните данъци, включително и чл. 14, който касае изменението на данъчната ставка за недвижимите имоти. „Общинската администрация настояваше за запазване на данъчните ставки без промяна, за да не се увеличава тежестта върху гражданите и фирмите, независимо от това, че в дългосрочен план тази тенденция създава сериозни разминавания в очакванията на населението за подобряване на инфраструктурата и нормалното финансиране на общинските дейности. За да бъде защитена политиката на общината и данъчните ставки да останат непроменени, известна софийска адвокатска кантора, която се занимава с данъчно право, бе упълномощена да представлява Общинския съвет в Шумен на втората инстанция пред Върховния административен съд,“ обясни още Татяна Костова. След дълга съдебна процедура обаче окончателното решение на съда е за отмяна на старите текстове и за синхронизиране на общинската наредба със Закона за местните данъци и такси. От своя страна, това решение налага да отпадне досегашният диференциран подход за облагане на жилищните и нежилищни имоти на физически и юридически лица (предприятия) и да се определи единен размер на данъчната ставка, както се изисква по Закона за местните данъци и такси.
Директорът на дирекцията по бюджет и финанси Десислава Петрова припомни, че от общинската данъчна служба са разработени и предложени за обсъждане варианти с различни размери на данъчната ставка на данъка върху недвижимите имоти – с единна данъчна ставка от 1,5, 1,8 и 2.00 промила. От приложената таблица ясно се вижда, че средното увеличение на годишния размер на данъка върху недвижимите имоти на физическите лица при най-ниската ставка е почти незабележимо – с 4.56 лв., а за предприятията няма да има повишаване на дължимата сума. Напротив, при тях размерът на данъка дори ще падне с 0,2 промила или те ще плащат средно 45.78 лв. по-малко. Предложеният вариант от 2,00 промила предвижда минимално увеличение, което обаче би дало възможност да се предвидят повече средства за поддръжка на техническата и социалната инфраструктура на територията на общината. Тук средното увеличение на годишния размер на данъка върху недвижимите имоти на физическите лица ще бъде 15,95 лв., а за предприятията – 72,35 лв.
Проектът на докладната записка, която е публикувана на сайта на общината в секцията Проекти за наредби и правилници, представя и конкретни примери на извадени от партидите имоти на физическите и юридическите лица.
Съгласно чл. 22 от ЗМДТ законодателят е вменил изцяло в правомощията на Общинските съвети да определят размера на дължимия данък върху недвижимите имоти, като се посочва, че това може да стане в рамките между 0,1 до 4,5 на хиляда върху данъчната оценка на имотите. Какъв ще бъде размерът на данъка върху недвижимите имоти за 2022 година на територията на община Шумен, ще решат общинските съветници на 23 декември.